Henrik Lindhagen (43) fra Teie har alltid vært glad i å gå på ski. Men da vonde knær ødela treningsgleden startet det en grubling som nå har ført til nye produkter i et tradisjonelt marked.
– Jeg tror jeg får igjen mer for treningstimene jeg legger ned. Det er nesten en revolusjon innen klassisk rulleski, skryter landslagsløper Didrik Tønseth entusiastisk.
Trønderen tegnet nylig kontrakt med Teie-bedriften FF Rollerskis. En startup-bedrift som håper å snu opp ned på et marked hvor det ikke har vært all verdens utvikling.
– Jeg har fagbrev som bilmekaniker og det første jeg tenkte på var hvordan vi kunne utvikle demping på rulleskiene slik at belastningen på ledd ble mindre, forteller gründer Henrik Lindhagen.
Canadiske trerulleski…
Siden den tanken oppsto for over fire år siden har det skjedd svært, svært mye. Henrik kjente skitrener Lars Elverum fra Stokke og spurte ham til råds.
– Jeg tenkte at dette måtte være enkelt å løse, men Lars fortalte at det ikke var rammen som kostet mye på rulleski, men at det var hjulene.
Så Henrik Lindhagen begynte å lete på nettet og gjennom en canadier som produserte rulleski i tre fikk han kontakt med eier Zoran Bozinovic og bedriften Springwheel i Zajecar i Serbia.
– Jeg mailet over en presentasjon, selv om canadieren mente at verdens største hjulprodusent neppe kom til å svare meg engang. Men plutselig ringte det et ukjent og uvant telefonnummer, og sommeren 2016 besøkte jeg Springwheel, tre timers kjøring fra hovedstaden Beograd. Derfra gikk det fra ideer og idéutveksling til prosjektet som ligger bak dagens produkter, forteller Henrik Lindhagen ivrig.
Henriks mor Unni Lindhagen eier firmaet, og Pernille Engebretsen tar seg nå av den daglig driften. Hun er også fra Teie, men kjente ikke til Henrik og Unni Lindhagen før hun kom i kontakt med dem da hun studerte innovasjon- og entreprenørskapsledelse ved Universitetet i Sørøst-Norge på Bakkenteigen.
– Jeg skrev en oppgave om FF, vi ble kjent og de var så fornøyd at de hyret meg inn, forteller Engebretsen som driver sitt eget selskap. I tillegg til den administrative delen av firmaet har hun nå ansvaret for jakt på mer kapital.
– Vi ser etter investorer. Vi har stor på produktene våre, vi får gode tilbakemeldinger og vi har gode priser. Skal vi nå ut må vi satse enda hardere, sier Pernille Engebretsen.
FF Rollerskis standardski lages hos Cycle Start på Eik, mens proffmodellene i klassisk og skate monteres på lageret de har i Horten. Selskapet satser på nettsalg mot privatpersoner og direktesalg mot lag og foreninger.
Historien om en avbestilling
Etter mye prøving og feiling var det året etter det første Serbia-besøket klart for testing av skiene. Til det trengte Henrik en noe proffere skiløper enn ham selv. Da var det greit å kunne innkassere en tjeneste.
– Jeg jobbet som salgssjef for Stangekylling, og hadde kontakt med tidligere storløper Oddbjørn Hjelmeset angående å sponse et stevne han skulle arrangere. Men det ble noe kluss, og jeg måtte ta tilbake kyllingen og selge den et annet sted. Jeg sa til Oddbjørn at nå skyldte ham meg en tjeneste, minnes Henrik Lindhagen.
Og plutselig var Hjelmeseth rulleskitester i Serbia gitt.
– Han undret litt på hva som var vitsen med de ideene jeg hadde. Men jeg hadde bestemt meg. Jeg skulle utvikle nye rulleski, selv om det bare var for egen del. Jeg kom fra utsida og det var nok en fordel når det gjaldt å tenke nytt, sier Lindhagen.
Under testingen foreslo gründeren Henrik å frese et spor i hjulene.
– Da Oddbjørn ga tommel opp skjønte jeg at vi hadde noe, smiler Henrik Lindhagen.
Viktig lokal brikke
Tilbake til Didrik Tønseth og sommeren 2020.
– Jeg trener kanskje borti 400 timer på rulleski i løpet av en sommer. Med FF-skiene får jeg en følelse som er veldig lik på snø. Det var Eirik Mysen som presenterte dem for meg, og jeg testet dem og likte dem med en gang, forteller Tønseth.
– Eirik har vært veldig viktig brikke for oss. Vi kom i kontakt med ham gjennom Lars Elverum. Han er veldig ærlig på tilbakemeldinger, sier Pernille Engebretsen.
FFs rulleski har et egenutviklet dempesystem som sitter mellom gaffelen og ramma. FF er forkortelse for nettopp Floating Fork, som henviser til den tekniske løsningen.
I tillegg har de et V-spor i hjulene til klassiskskiene som gjør dem mer retningsstabile. Med hjul montert på felg blir det også mindre slitasje på gummien.
– Tror de vil lykkes
– Det er et veldig bra produkt, og jeg tror de vil lykkes, sier Teie-mannen og Oseberg-løperen Eirik Mysen. Mysen er ambassadør for rulleskiene på linje med Tønseth.
– Det har ikke vært den store teknologiske utviklingen innen rulleski. Det viktigste framover er å få det ut i markedet slik at enda flere får testet dem. Jeg har ennå ikke hørt noen som har prøvd dem som ikke mener at FF sine rulleski er bedre, sier Eirik Mysen som her forklarer hvordan rulleskiene fungerer.
Rulleskiene er blitt lagt merke til også utenfor landets grenser.
Nylig fikk bedriften en kontrakt med det internasjonale skiforbundet (FIS) om å produsere 80 par ski toppmodellen i klassisk som skal brukes i verdenscupen i rulleski i Latvia i månedsskiftet juli/august. I tillegg skal de levere cirka 100 hjulsett til fristils rennene samme sted.
Tekst og bilder av Arne Lysne for Tønsbergs Blad