Hva er rullemotstand for rulleski? – Dette betyr det for deg

Michael Gunnulfsen, Eirik Mysen m.fl på FF V- Pro Classic på bena. Rullemotstand 2.

Vi får ofte spørsmål om hvordan rullemotstand for rulleskihjul fungerer og hvordan det blir målt. I dette innlegget skal vi gi deg en dypere forståelse for temaet, hva det har å si for deg, og hvilke utfordringer dette byr på i konkurransesammenheng. FF Rollerskis AS har nemlig utviklet sin egen rullemotstandsmåler, og denne gir oss svaret.

Definisjon på rulleskimotstand

Rulleskimotstand refererer til den motstanden rulleskihjul utsettes for ved bevegelse. Otest dreier det seg om et underlag (asfalt). Rulleskimotstanden kan justeres ved å endre type hjul man benytter. I tillegg kan terreng tilpasses for å justere motstanden til ens egen fordel.

Hva er rullemotstand for rulleski?

Litt folkelig sagt er rulleskimotstand et begrep som forklarer hastigheten til et rulleskihjul som ruller fremover på et underlag. Rullemotstand er den motstanden utøveren møter når hun skal fremover på rulleskiene, og det er tyngre jo mer motstand hjulet har. Utøvere må dermed bruke mer krefter for å rulle fremover på et hjul med høy motstand, enn på et hjul med lav motstand. Mellom ytterpunktene er det selvfølgelig et vell av variabler og parametere som påvirker rullemotstand på rulleski og hjul, men vi bruker i dag en subjektiv skala fra 1-5 der 1 er minst motstand og 5 gir mest motstand.

Om litt skal jeg forklare hvorfor rulleski-motstanden er viktig for en skiløper, og særlig i konkurransesammenheng. De fleste rulleskihjul i dag er bygget opp på samme måte som FF-Skis bygger sine rulleskihjul: De har en felg som kan variere i størrelse, enten det er klassisk, skate eller junior hjul. For klassiske hjul, vil større felger kunne ventilere varmen bort fra hjulet (klassiske ski). Det samme vil v-sporet i FF-Skis hjulet gjøre, men fordelene stopper ikke der. I tillegg vil v-sporet hindre vannplaning. Vannet klarer ikke å lage en kile foran hjulet. Dermed klarer det heller ikke å løfte hjulet opp fra asfalten. Resultatet er et bedre grep på veien, og det er grunnen til at folk benytter seg av v-sporet.

Hva bestemmer rullemotstanden på rulleski?

Rullemotstand i hjul på rulleski bestemmes av materialvalg, og oppbygging av hjulet, feks sprøytestøping, vulkaniserte tolags hjul, TPU opp mot naturgummi, vekt på felg og mer. Hovedindikatorer på gummihjul er at veldig hard gummi uten mye endring av egenskaper v feks temperaturendring, er raske hjul. Myke hjul sitter mer “klistret til veien. Disse leder ikke bort så mye av varmen som opparbeides, og det blir et tungt hjul med ekstremt godt grep. PU (polyuretan) og TPU (termoplastiske hjul) er ofte de vi kaller Racing-hjul. Disse brukes i Sprint- og tempo-øvelser.

Rulleskihjulet

På felgen må man ha et materiale som ruller lett på asfalten, samtidig som det har godt grep og høy slitestyrke. For best resultat benytter man enten det som kalles naturgummi eller PU (polyuretan) eller en blanding av disse to. Naturgummi har den ulempen at den gir høy grad av variasjon i rullemotstanden. Med PU er det lettere å få lik blanding på første og siste rulleskihjul, som ved produksjon gjør at rullemotstanden blir jevnere.

Så må hjulene monteres på rulleskiene og her er det mange som tenker feil. Et oppheng til felgen gjøres ved å benytte det vi kaller radial-lager. Disse sikrer at hjulet ruller rett i forhold til akslingen som går tvers gjennom felgen. Radiallager eller 608-lager, produseres i dag av mange forskjellige produsenter. FF-Skis bruker SKF, som er anerkjent produsent av hjul-lager til rulleskihjul. De er blant markedets beste på det de driver med.

Kulelager

Selv om man kanskje skulle tro det har kulelagrene i hjulet har ingenting med rullemotstand å gjøre. Det er kun blandingen av materialet som er i hjulet som bestemmer din faktiske rullemotstand. Man kan benytte keramisk lager, men det er en annen diskusjon. For her går det ut på et lager som ikke har fett/smøring i seg og som vil rulle ekstremt fort. Vanlige lager fra SKF 608 har fett i seg og er tette lagre.

Hvorfor er testing av rulleskimotstand viktig?

Vi måler rullemotstand for å ha en viss formening om hvor raskt en utøver skal bevege seg på rulleski. Fart og tilpasning av løyper er gjensidig avhengig og utøvere har mulighet til å trene og konkurrere med like forutsetninger på utstyret. På vinteren er snøen den samme for alle. Når man bruker rulleski er det hjulene som er fellesnevneren.

Variasjon i motstanden er viktig å unngå. Man kan prøve å begrense variasjonen i konkurranser ved at man benytter hjul fra det vi kaller samme batch (alle hjul som skal benyttes/produseres fra samme materiale og blanding). Hjul som har vært produsert samtidig og under like forhold er viktig for at naturgummi skal være så lik som mulig. Dessverre er det fremdeles store variasjoner. Under konkurranseforhold, når marginene er små, gir plutselig denne variasjonen store utslag. 

Variasjonen defineres ut fra hvilken rullemotstand hvert individuelle hjul har. Vet du hvordan man tester dette? Det finnes faktisk ingen systematisk/vitenskapelig måte å teste hjulet på, med unntak av fysisk testing; altså at du spenner på deg rulleskiene og tar deg en tur. Da må man prøver flere rulleski med samme hjula og utføre trille tester. Dette kan også gjøres med kjegler som måler hver passering ned en bakke. På den måten kan man sammenligne resultatet. Men dette er heller ikke nøyaktig nok.

Tester for å finne motstand på rulleski

Den eneste testmetoden som har blitt brukt av produsenten til hjulet er “sprett-testen”. Sprett-testen fungerer kun på skate rulleski-hjul da de er tynne og spisse. Da sikter man hjulet rett i forhold til bakkenivå. Deretter slipper man hjulet fra navle høyde. Om hjulet treffer betonggulvet rett, vil det sprette opp igjen. 

Det er returhøyden som bestemmer hvilken rullemotstand hjulet har:

Til hofta = 1er hjul

Til kneet = 2er hjul 

Til ankel = 3er hjul

Måleinstrumenter i dag kan lett måle hardheten i gummi, men målingen forteller oss lite om rullemotstand. Ut fra denne informasjonen skjønte vi i FF-Skis at noe må gjøres. En sprett-test blir ikke et riktig verktøy å basere rullemotstanden på. Vi må kunne dokumentere det vi selger, og vi må kunne dokumentere at hjulene holder en viss standard; en rullemotstand som er lik.

Det finnes andre metoder for å undersøke rullemotstand, men ingen teknikk der man med sikkerhet kan fastslå den: IKKE før nå! Les mer om vår nye rullemotstandsmåler nedenfor!

Mangel på FIS-regler ødelegger rulleskisporten

I FIS (Det internasjonale ski og snøbrettforbundet) sine regler kan du lese at hjulene skal være like som Swenor sine hjul. Jeg mener at FIS og Skiforbundet må være enige om at vi bør ha en viss standard ved å etablere et sett med regler som alle følger. Per dags dato finnes det ingen regler! Vi ønsker å tilby våre tjenester selv til våre konkurrenter. På den måten kan vi tilby våre rulleskihjul og produksjonsmetoder. Men først vi må bli enige om en standard som skal gjelde for alle. Spesielt under konkurranser.

I dag har alle hjul forskjellige rullemotstand. Dette gjør at konkurranse per dag dato ikke blir rettferdig.

Se video med kort forklaring om hvordan Rullemotstandsmåler for rulleskihjul fungerer:

https://youtube.com/watch?v=xcWDOPo-9LU

Hva er en rulleski motstandsmåler?

Engelsk: roller resistance tester. Rullemotstand Måler er et verktøy som brukes til å måle motstanden mot bevegelse i et dekk på en rulleski (bil eller sykkel). Dette kan være nyttig for å vurdere dekkets slitasje eller for å sammenligne ulike dekk modeller. Rulleski Motstandsmåler er elektronisk, og menn kan variere i kompleksitet og nøyaktighet.

Ny metode for å måle rulleskimotstand?

FF Rollerskis har nå en egen rullemotstandsmåler. Dette er en testmaskin som ved hjelp av noen standardiserte måleakser kan beregne energien hjulet genererer under ulikt trykk, og disse kvantitative dataene kan katalogiseres i et system som vil gi oss et grunnlag for en standardisert måling av rullemotstand i rulleskihjul.

Motstanden mot bevegelse kan måles ved å beregne den nødvendige motorkraften for å holde rullene i rotasjon. Kraften måles i antall Watt. Dette gjøres ved å måle strømmen eller spenningen som kreves for å drive motoren, eller ved å måle varmen som genereres i hjulet under testen. Resultatet av testen gir en måling av motstanden mot bevegelse, og kan brukes til å sammenligne forskjellige dekkmodeller eller til å vurdere slitasjen på et dekk over tid. Slik kan man måle riktig rullemotstand på alle rulleskihjul.

FF-skis sin motstandsmåler for rulleski fungerer ved å plassere et dekk på en rull som roterer. Rullen er laget av metall, og er designet for å simulere kjøreforholdene som dekket vil møte på underlaget ved bruk. Når dekket plasseres på rullen, kan motoren aktiveres for å begynne å rotere på hjulene.

Den praktiske betydningen av motstandsmåler for rulleski

Med en motstandsmåler for rulleski kan vi teste oss frem og sikre at samtlige løpere har like forutsetninger i konkurransen. Dette gir oss muligheten å skape de mest rettferdige forholdene for alle utøvere – Da kan alle hevde seg i konkurransesammenheng uansett budsjett og ressursstyrke, enten det er internasjonale eller nasjonale mesterskap.

En stor fordel for deg som kunde av FF-Skis, er at du nå får lik rulleski motstand på alle hjulene du kjøper av oss. Vi garanterer nå for produktene våre: Du kan være sikker på at du får den rullemotstanden du skal ha. Denne bedringen vil øke komforten og utbyttet av trening når du benytter vår merkevare.

Sist men ikke minst, betyr dette lik trening for alle i gruppa/klubben! Ingen faller fra gruppa, eller føler at de har for tunge hjul. Med denne rullemotstandsmåleren begynner et nytt kapittel innen rulleski-sporten i Norge.

Se vårt utvalg av rulleskihjul her 🙂

Vår logo i full bredde og det Norske domene ffskis.no

Nyhetsbrev

Til alle som elsker rulleski. Vi fyller våre nyhetsbrev med nyttig info, gode tilbud og smarte tips og råd.

Vi spammer ikke! Les vår [link]personvernerklæring[/link] for mer info.