Hva er egentlig rullemotstand? – Dette betyr det for deg.

Vi får ofte spørsmål om hvordan rullemotstand fungerer og hvordan det blir målt. I dette innelgget skal vi gi deg en dypere forståelse om hvordan rullemotstand fungerer, hva det har å si for deg, og hvilke utfordringer dette byr på i konkurransesammenheng.

De fleste rulleskihjul i dag er bygget opp på samme måte som vi bygger opp våre rulleskihjul. Den har en felg enten i form av en tynn sylinder eller større felger. Større felger vil ventilere varme bort fra hjulet (klassisk-ski). Det vil også V-sporet i våre hjul gjøre, lede varme bort fra hjulet. Og på toppen hindre vannplaning. Vannet klarer ikke å lage en kile foran hjulet som løfter hjulet opp fra asfalten og over vannet.

På felgen må man ha noe som kan rulle lett på asfalt, men samtidig ha grep. Da benytter man enten det som kalles naturgummi eller PU eller en blanding av disse to. Naturgummi har den bakdelen at den har høy grad av variasjon. PU er lettere å få lik blanding på første og siste rulleskihjul ut av formen.

Så må dette henges på rulleskiene og her er det mange som tenker feil. Et oppheng til felgen gjøres ved å benytte det vi kaller radial-lager. De sikrer at hjulet ruller rett i forhold til akslingen som går tvers i mellom felgen. Radial-lager eller 608-lager, produseres i dag  av mange forskjellige produsenter. Vi bruker SKF, som er anerkjent som en av markedets beste.

Hvor skulle jeg med alt dette? 

Jo variasjon, variasjon når det virkelig gjelder er noe man absolutt ikke ønsker. Man kan prøve å begrense variasjon i konkurranser ved at man benytter hjul fra det vi kaller samme batch. Utfordringen er at det fremdeles er store variasjoner så når det er snakk om små marginer spiller plutselig variasjonen en stor rolle. 

Variasjonen går ut på hvilken rullemotstand man har klart å få til i hjulet.Vet du hvordan man tester dette?Det finnes ingen vitenskapelig måte å teste hjulet på uten fysisk testing. 

Den eneste testmetoden som har vært er sprett-testen. Sprett testen fungerer kun på skate rulleskihjul da de er tynne og spisse. Da sikter man hjulet rett å får det til å sveve fra ca navle høyde. Så om hjulet treffer betong gulvet rett vil det sprette rett oppover igjen. 

Da er det returhøyden som bestemmer hvilken rullemotstand hjulet har:

Til hofta = 1er hjul

Til kneet = 2er hjul 

Til ankel = 3er hjul

Det finnes måleinstrumenter man kan måle hardheten i gummi på men den sier lite om reell rullemotstand.Ut fra denne i formasjonen skjønte jeg at her må man gjøre noe. Dette kan vi ikke fortsette med. Vi må kunne dokumentere det vi selger og vi må kunne dokumentere at hjulene holder en viss standard.

Det finnes andre metoder å sjekke rullemotstand på men ingen metode man kan med sikkerhet si hva det er, før nå! Les mer om vår nye rullemotstandsmåler her.

Jeg leste en gang noen regler fra FIS, der sto det at hjulene skulle være lik som Swenor sine hjul. Jeg mener at FIS og Skiforbundet må være enige om at vi må ha en viss standard. Noen sett med regler å følge. Det finnes ingen! Vi ønsker å tilby våre tjenester til konkurrentene, vi kan tilby våre rulleskihjul og produksjonsmetoder Men vi må bli enige om en standard som skal gjelde for alle. I hvertfall i konkurranser.

I dag har alle hjul forskjellige rullemotstand, det betyr at om du er skikkelig heldig får du de hjula som egentlig spretter høyest  men som er montert på rulleski som på den andre enden av skalaen bare spretter til ankelen. Da er det ikke lenger den sterkeste som vinner men han som tilfeldigvis får de raskeste hjulene. 

Lagrene i hjulet har ingenting med rullemotstand å gjøre. Det er kun blandingen av materialet som er i hjulet som bestemmer din faktiske rullemotstand.

Se video med kort forklaring om hvordan rullemotstand i rulleskihjul fungerer: