Dette bør du vite som nybegynner på rulleski

Rulleski for nybegynnere

Det er mange ivrige skiløpere, både amatører og profesjonelle som har fått øynene opp for rulleski. Fordi rulleski gjør at man kan nyte gleden ved en skitur også om sommeren, samtidig som man får god trening! Men hvor skal man begynne? Og hva skal man velge i jungelen av merker, faguttrykk og varianter?

I dette innlegget skal vi ta for oss litt om rulleski for nybegynnere og hvordan man best og smartest kommer igang!

Man kan typisk si at rulleski som regel er bygget etter de samme prinsippene som vanlige ski, og litt grovt sagt kan man inndele dem i to kategorier. Ski for skøyting (skate) og klassiske rulleski.

De mest utbredte er nok de klassiske skiene som vanligvis er noe lavere, men har bredere hjul og mer gummi enn skøyteskiene. Dette gir god demping og stabilitet og er bedre egnet for blant annet stavteknikk. Disse er også en velegnet rulleski for nybegynnere og mosjonister som bare ønsker å ta seg en tur, eller for de som er noe mer målbevisste i treningen.

Skøyteskiene derimot, er noe mer ustabile, noe som skyldes at det ofte brukes større hjul 100 mm isteden for ca 80 mm i diameter og de er mye smalere ca 23 mm og veldig spisse  mot 40 mm brede klassisk hjul. Skatehjulene som igjen gir høyere hastighet og krever mer av utøveren rent teknisk.

FF Active Classic

Klassiske rulleski har mindre diameter og et bredere hjul med større kontaktflate. Dette gjør skiene godt egnet til klassisk stil, og er en god rulleski for nybegynnere.

FF Active Skate 2022-modell

Skate, eller skøyteski, har smalere hjul med større diameter. Disse er spesielt godt egnet til skøyting og høy fart.

Vanligvis er rulleski laget av lette og solide materialer som for eksempel aluminium, karbonfiber eller glassfiberarmert treverk. En rulleski laget av enten karbonfiber eller glassfiberarmert treverk vil vanligvis være noe mer vibrasjonsdempende i bruk enn tilsvarende rulleski i aluminium, men til gjengjeld er rulleski av aluminium gjerne mer holdbare. Dessuten er rulleski i aluminium ofte noe rimeligere enn de to andre, og rulleski laget av glassfiberarmert treverk de mest komfortable å bruke.

Det finnes ingen direkte regel for hvilken type man bør velge, og der en erfaren rulleskibruker har funnet sine preferanser, bør en nybegynner oppsøke en forhandler og kikke litt på de forskjellige alternative – og gjerne forsøke noen av dem – før man bestemmer seg.

Videre har hjulene også stor betydning, og de leveres med forskjellig grad av rullemotstand. Jo mindre rullemotstand jo fortere går de, mens de med noe høyere motstand vil rulle saktere men samtidig kreve noe mer av utøveren rent kraftmessig. Det er hjulenes gummiblanding som spiller inn , og for en uerfaren rulleskiutøver vil sannsynligvis medium hjul være et godt valg, særlig da denne farten er mest lik det man får på snø da disse ligger midt i mellom høy fart og mye kraft for fremdrift, så kan man eventuelt skifte dem ut etter hvert som man lærer seg forskjellene, eller ønsker mer av det ene eller det andre under treningen.

Et godt tips er å skifte mellom høyre og venstre rulleski etter halve treningsøkten, for da slites hjulene jevnest. Det er også veldig enkelt å bytte eller skifte rulleskihjul. Se video nedenfor.

Mange tror imidlertid at rulleski kun er egnet som en sommeraktivitet, men fakta er at mange, også profesjonelle utøvere, bruker rulleski stort sett hele året. Også når det snør ute, da man faktisk kan bruke rulleski innendørs på en tredemølle. Dette gjør at man faktisk har muligheten for å trene på rulleski til tilnærmet alle tider på året, og man behøver ikke være avhengig av tilrettelagte løyper for å gjøre det. Det er også dessverre mindre snø på vinteren enn tidligere noe som gjør rulleski helt avgjørende for å opprettholde teknikk. 

Det viktigste man bør tenke på er å starte på flat mark, finne balansen, gå uten staver. Tørrtrene balanse hjemme ved å stå på ett ben på en pute.. balanse er ekstremt viktig for et godt liv. Så skal man lære seg å bremse så snart man klarer å stå litt på skia. Og hvordan bremser man på rulleski? Jo! Man bremser/ploger akkurat på samme måte som på snøen. Så tenker man, det går jo ikke for da vil skia gå mot hverandre å kræsje!  Men neida det gjør dem absolutt ikke. Gå så bredt ut med bena man klarer, jo bredere ut jo bedre. Så er det bare å presse helene ut til siden å føle selv hvor lett det er å bremse på rulleski. 

Å det man øver mye på, det blir man uansett veldig god på. 

Uansett hvilket nivå man har tenkt å legge seg på, være seg man er aktiv skiløper eller bare ønsker å prøve noe annet, vil rulleski kunne åpne opp for uante muligheter og mange flotte opplevelser, bare man har de rette rulleskiene. Spør gjerne hvis det er noe man lurer på, og ikke vær redd for å prøve. Det er ikke så vanskelig som det kan se ut som.

Se bare hva John Arne Riise syntes har å si om rulleksi for nybegynnere i denne videoen:

Rulleski er en veldig skånsom treningsform for hele kroppen. Du bygger også opp din bentetthet i skjelettet. Dette gir sterkere skjelett for dine eldre dager, og en sunnere kropp for et bedre liv.

#rulleskiforalle